Vertelschort

Hallo beste bloggers,

Dat ik verzot ben aan verhalen vertellen, poppen gebruiken, prenten en nog zoveel meer is niets nieuw. Maar paar dagen geleden heb ik weer iets nieuw gevonden om aan leesbevordering te doen! Tijdens het onderzoeken van zovele websites die ik tegen kwam. Ben ik terecht gekomen bij de website van averbode waar ik de ‘vertelshort’ herontdekte. Tijdens de boekenbeurs heb ik de vertelshort-doos open gedaan om uit te zoeken wat er allemaal insteekt. De vertelshort bestaat uit een schort met verschillende zakjes (die je je er kan af halen met velcro).  In elk zakje kan je kaartjes steken.

Verschillende soorten zakjes:

Zak 1: De hoofdpersonage

Zak 2: De vriend van de hoofdpersonage

Zak 3: De ‘vijand’

Zak 4: Voorwerp

Zak 5: Plaats

 

  1. Je kan verschillende mogelijkheden uit met deze schort.
  2. Je kan het verhaal vertellen. Met behulp van de kaartjes die je zelf kiest.
  3. Je kan het verhaal ook vertellen met een verassende toets door al de kaartjes aan te bieden en de kleuters een kaartje laten trekken. Zo is er meer betrokkenheid. Dan kan je een verhaal verzinnen.
  4. Je kan ook de kleuters het verhaal laten vertellen. Laat de kleuters een prent(en) kiezen en hen het verloop bepalen

Op achterkant van de kaarten kan je lessuggesties, tips geven of een verduidelijking van het woord. Zo bedacht ik mij dat ik het leuk zou vinden om dit toe te passen op mijn aankomende stageperiode.  Om zo elke keer als tussendoortje toch aan taalontwikkeling te doen. Ik ga proberen mijn eigen short te maken dat ik voor verschillende periode en thema’s kan gebruiken. Zo worden kleuters ook gewend aan het gebruik van de schort. Als ik dit later gebruik in mijn stageklas kan ik mijzelf en de kleuters een doel opstellen dat ze op eind van het schooljaar zelf een verhaal kunnen vertellen met behulp van de kaarten. Nu ga ik proberen de juiste afbeeldingen te zoeken of tekenen. Zodat het allemaal in dezelfde stijl blijft!  Wordt vervolgd.

Bron: Onbekend, http://www.averbode.be/Pub/Site_Root/Luxembourg-Algemeen-SPB_Elements-SPB_HomePage-Nederland/Luxembourg-Algemeen-SPB_Elements-SPB_HomePage-Luxembourg-Algemeen-Nederland/CatalogusNL/Peuters/Alle-uitgaven.html?detail=41194, 21-12-2011, Antwerpen

 

Tot snel,

 

3 responses to this post.

  1. Hier word ik helemaal enthousiast van! Ik kende het vertelschort nog niet. Heb je er zelf ook een gemaakt?

    Beantwoorden

  2. Posted by Sandra on november 29, 2012 at 2:34 pm

    Dag Stephanie,

    Dit schooljaar doe ik naast mijn eigen klasje 5-jarigen ook nog een aantal uren taalbeleid in de hele kleuterschool. In een zoektocht naar leuke ideeën ontdekte ikonlangs de vertelschort van Averbode en had meteen hetzelfde idee: om kosten te besparen, maak ik die wel zelf 😉
    Net nu ik wil beginnen kaartjes zoeken/ maken, ontdek ik jouw site.
    Heb je de vertelschort inmiddels gemaakt? Zelf prenten getekend of gevonden?
    Ben je bereid om die te delen?

    vriendelijke groeten,
    Sandra

    Beantwoorden

Geef een reactie

