Workshop: taalstimulering in de klas

Hallo beste bloggers,

We weten dat taalstimulering heel  belangrijk  is voor kleuters.
Dit kan je door verschillende manieren en behulp van materialen aanmoedigen. Je kunt met boeken, prenten, afbeeldingen, en nog veel meer werken maar één van mijn favorieten is het werken met een pop. Dit kan een klas pop zijn maar ook een sok pop, hand pop,.. Daarom ben ik op zoek gegaan op het internet om cursussen te zoeken voor te werken met poppen en taal in de kleuterklas. Nu heb ik een workshop gevonden waarbij je meer inspeelt op taalontwikkeling bij kleuters. Tijdens deze cursus hebben ze ook gewerkt met poppen en een taalkoffertje.

In deze workshop gaan we aan slag:

1. De rol en functie van de pop binnen talige activiteiten

2. Uw rol en functie tijdens talige activiteiten met een hand(sok)pop

3. De pop gebruiken t.b.v.:

•  het aanleren van nieuwe woorden

• het oefenen en uitbreiden van de woordenschat

• het oefenen van gesprekssituaties

• het navertellen van een verhaal/spel/situatie

• het vormen van een woord web

• het formuleren van vragen

• het uiting geven aan gedachten

• het verlagen van de spreekdrempel

• etc.

4. Het kinderen ervaringen laten uitwisselen en met elkaar laten oefenen via de pop

Het lijk me wel heel interessant om deze workshop mee te volgen. Deze vind plaats in april en daarom moet ik even wachten om mij in te schrijven zodat ik kan zien op mijn uurrooster. Ik hoop meer ideeën en manieren van werken in de klas. Ik ben vooral heel nieuwsgierig naar de taalkoffer en wat er allemaal inzit! Zodat ik zelf een taalkoffer kan ontwikkelen in loop van dit keuzetraject of mijn verdere kleuterjuf carriere!

Bron: Meurs H., http://www.handpop.nl/workshops/allemaal_taal.html, Antwerpen, 22-12-20&&

Tot snel,

Geef een reactie

