De taallijn

Beste bloggers,

Even op een website kijken is niet meer vanzelfsprekend, ik klik door naar 1001 sites en vind weer 1001 dingen waarover ik kan vertellen in mijn blog. Zo ben ik op de website van ‘Cubiss’ beland. Een website waar je verschillende lees bevorderde projecten vindt voor kinderen.

Zo kwam  ik terecht op de schoolsite van ‘ brede school Etten –leur’ .  Ze werken rond diverse leefmilieus om de ontwikkelingskansen van  kinderen te verhogen. Het is een netwerk van organisaties op gebied van onderwijs, kinderopvang, welzijn, cultuur, sport en zorg. Die ervoor zorgen dat er ontwikkelingsstimulering is bij kinderen. Ze doen veel projecten waaronder leesbevordering.  Ze organiseren activiteiten rond leesbevordering en taalontwikkeling. Zo heeft de school er ook voor gezorgd dat er in de bib een 3+ bibliotheek is. Boeken voor de kleinste. Na een bepaalde periode komen er dan kleuters en helpt een begeleider de kleuters een boek kiezen.  Dit moet zo vroeg mogelijk beginnen, daar bestaat tegenwoordig ook een term voor.  Zo kan je educatieve materialen, dienstenaanbod verkrijgen en nog veel meer (zie bijlage).Ze staan wel voor VVE – Voor en Vroegschoolse educatie. Dit is omdat taalontwikkeling al begint vanaf dag 1 van af  de geboorte van het kind . Waardoor je er constant mee moet bezig zijn.  In de school hebben ze ook een consultatiebureau die bepalen of peuters of kleuters een taalachterstand hebben of niet. Ik vind dit een goed initiatief, want als kleuters ‘ontwikkeling bedreigd’ zijn kunnen we ze stimuleren zodat dit in de toekomst beter verloopt. Heeft de peuter of kleuter een taalachterstand. Krijgen ze een halve middag aangeboden op een week waarbij ze spelenderwijs taal ingelepeld krijgen met extra begeleiding.  Er zijn zoveel activiteiten en inleidingen die ze hebben gecreëerd dat ik ze niet allemaal kan opnoemen. Alle begeleiders zijn geschoold met de methode van Taal lijn – even een korte toelichting met een vleugje theorie:

De Taal lijn is een werkwijze om de taalontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren. De Taal lijn kan los worden ingezet, maar is geen vervanging van een VVE-programma. De Taal lijn is oorspronkelijk juist ontwikkeld ter versterking van bestaande VVE-programma’s.

De Taal lijn richt zich op vijf speerpunten:

– Mondelinge taal

– Werken aan woordenschat

– Beginnende geletterdheid

– Ouderbetrokkenheid

– ICT en multimedia

Via het werken met een activiteitscyclus leren leidsters, leerkrachten en studenten diverse vaardigheden (behorende bij de speerpunten) toe te passen. De Taal lijn is ontwikkeld door het Expertisecentrum Nederlands en Sardes, in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

De taal lijn biedt ook cursussen en workshops aan voor geïnteresseerde. Dat vind ik ook wel interessant. Zodat als je aan leesbevordering wil werken in je school. Dat je weet waar je iets kan vragen/opzoeken/ boeken en cursussen kunt bekijken/ leren/…

Ik wist niet dat er zoveel was om rekening mee te houden en dat er al zoveel rond leesbevordering is gevonden en gemaakt. Ik ga nu even bekijken wat er nog allemaal bijzit. Want hoewel je de theorie nodig hebt, hou ik meer van uittesten en uitproberen in de klas. Ben eens benieuwd waar ik nog zal uitkomen.. want ik lees hier al ‘boekbroek’!

Bijlage: Brochure_2011-2012_VVE

Bron: onbekend, http://www.detaallijn.nl/Taallijn.html, 16-12-2011, Antwerpen

Tot snel,

Geef een reactie

