Gedichtendag – tijd voor kleuteractie

Hallo beste bloggers,

Als ik op het internet informatie op zoek rond gedichten dag vind ik eerst en vooral een korte thema beschrijving.  Ik vind de omschrijving heel leuk beschreven.

Stroom is ritme, flow, een vloeiende en ongrijpbare beweging van A naar B, dankzij een teveel aan de ene of een tekort aan de andere kant. Stromen kunnen uit woorden bestaan, uit lading, gedachten, uit informatie, stoffen of dingen. Stromen verbinden plekken op deze wereld en brengen mensen bij elkaar. Of juist niet. ‘Stroom’ is er altijd en overal. Daarom biedt het thema volop aanknopingspunten voor poëzieprogramma’s, wedstrijden, poëzielessen en andere Gedichten dag projecten op donderdag 26 januari 2012.

Tijdens het rondkijken op de website zag ik ook dat er geen gedichten en materiaal waren voorzien voor de kleuters. De lessuggesties zijn vanaf het basisonderwijs. Dit vind ik niet kunnen. Het is uiteraard wel moeilijker om gedichten te zoeken voor de kleuters, maar dat is geen enkel probleem. Desnoods schrijven we er zelf enkele of met behulp van de kleuters. Als ik zoiets lees of ontdek probeer ik mij altijd te bedenken hoe ik deze sfeer en thema duidelijk kan maken in mijn eigen klas of school. Hoe zou ik dit integreren? Ik zou uiteraard het campagne materiaal in de school hangen. Daarbuiten zijn er nog enkele stappen:

  • Door verbindingen met klassen te maken met draden en tubes, deze hangen we op in de gang.
  • Enkele klassen en oudere kleuters kunnen eventuele verbindingen maken met behulp van water om een waterstroom te creëren.
  • In de volgende klassen (lagere school ) kunnen ze werken en proberen met elektriciteit stroom (niet bij het water) en luchtstroom.
  • Aan deze verbindingen kan je gedichten ophangen, kleven, laten drijven,..

Je kan in andere gedichtenbundels zoeken naar ‘kleutervriendelijke- gedichten’ rond het thema ‘stroom’. Bij kleuters zou ik vooral letten op de leeftijd en niveau van de klas om mijn gedichten te bepalen. Ik moet wel toegeven dat het moeilijk is voor gedichten te zoeken rond het thema ‘stroom’. Ik vind stroom ook een breed begrip want je hebt waterstroom, luchtstroom, gedachtenstroom,  elektriciteit stroom en nog veel meer.  Het lijkt me een goed idee om per klas toch langer dan één dag, en een voorkennis opbouwen zodat de kleuters weten en ondervinden door experimenteren en beleven in de klas. De kleuters moeten ontdekken wat stroom werkelijk is. Want hoe kan je een gedicht begrijpen als je niet weet waarover het gedicht gaat.

In bijlage: de gedichten over thema ‘stroom’

wind

kraantje

Onweer

Telefoon
Bron: Stichting Lezen, http://www.gedichtendag.com/, Antwerpen, 15-12-2011

Tot snel,

Geef een reactie

