Verteltassen

Hallo bloggers!

Toen ik wat was aan het rondkijken en informeren over leesbevordering vond ik  de verteltassen en verteldozen. Ik had er al eens van gehoord maar nog niet goed bekeken. Wat zijn die tassen en hoe werken we eraan.  Ik hou ervan om taal te stimuleren bij kleuters, en vooral als het om projecten gaat die ik praktijk gericht vind.

De verteltas komt oorspronkelijk uit Engeland. Het is ontwikkeld door Neil Griffiths.  Doordat er een groeiende belangstelling kwam won de Verteltassen de Taalunie onderwijsprijs van 2006 zo geraakte het ook bekend in Nederland en Vlaanderen. De verteltas is ontwikkeld als methodiek. Dit is een manier om ouderbetrokkenheid te combineren met taalontwikkeling van de kinderen en de ouders. Ik vind dit ideaal voor taalzwakke kleuters of voor klassen met veel allochtone jongeren.  De tas is gemaakt door ouders en leerkrachten.  Het is geschikt van kleuters tot de ouders.  Er kan gedifferentieerd worden naargelang niveau en verhaal.

Wat zit er in een Verteltas:

  • Een aantrekkelijke stoffen tas
  • Gevuld met een prentenboek
  • Bijbehorend informatief boek
  • Verschillende soorten spelmateriaal

Ik vind dit een enorm creatieve en leuke manier om taal in de klassen te brengen. Niet enkel omdat de kleuters er naar uit kijken om een boek te kiezen. Maar ook om rond te werken in de klassen en thuis. De kleuters en ouders kunnen zo zelf ook aan de slag.
Het filmpje waar je ziet hoe de verteltassen worden gebruikt vindt u op onderstaande website:
http://taalunieversum.org/onderwijs/onderwijsprijs/2006/de_verteltas/

 

Bron: de Groot, E., http://www.verteltas.nl/een_verteltas, 30- 11- 2011, Antwerpen

Tot snel,

Geef een reactie

