Snoezelhoek met boeken

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Hallo beste blogger,

Paar weken geleden heb ik mij een  boek aangekocht, het grote snoezelboek. Hoewel  ik te weinig tijd had om een snoezelhoek te maken  tijdens mijn stage. Leek het mij een goed idee om toch ‘iets’ te integreren tijdens mijn eerste stage.  Ik sta bij de instappers. Dit zijn kleuters van 2,5 tot 3 jaar. Doordat die nog net van thuis komen wou ik een rustig plekje creëren waar ze een boekje konden lezen of even konden liggen.

Eerst heb ik een hoek proberen maken met de middelen die ik had. Dit waren plastiek buizen en doeken. Met de buizen heb ik een kubus willen creëren waar de kleuters konden inzitten Daarover heb ik een doek  getrokken. Waardoor het gezelliger was. Met kussens en verschillende lichten zaklampen, druklichten, sterren,..  en belletjes en  boeken heb ik de snoezelhoek proberen aan te kleden. Zo beleven de kleuters boeken op een andere manier. Op een rustige plek midden in de klas. Met kleine accenten dat voor hen dat beetje anders is dan normaal, en voor een andere beleving en input zorgen.  Elke dag probeerde ik eerst iets anders aan te bieden of een kleine verandering:

  • Dag 1: kennismaking met snoezelhoek zonder de boeken, Afsluiting van de dag met een verhaal
  • Dag 2: het boek dat is voorgelezen is, word in het snoezelhoekje gelegd. Met een paar boeken van de klas.
  • Dag 3: verschillende verlichting en boeken
  • Dag 4: Knuffels
  • Dag 5: KO neemt de tijd om met enkele kleuters in de snoezelhoek te zitten en lezen

De snoezelhoek met de boeken en lichten was een groot succes. Er mochten maar twee kleuters in de snoezelhoek. Dit werd ook aangetoond door een ketting. Er zat altijd wel een kleuter in, wat ik wel leuk vond om dat ik maar gemiddeld tien kleuters in de klas had. De kleuters kwamen tot rust in de snoezelhoek. Ze experimenteerde met lichten (bijv. kleuter X. had een zaklamp, in de snoezelhoek was het ook een beetje donkerder dan in de klas, hij is eerst in de klas gegaan, in de gang en dan in de snoezelhoek. Waar hij in de boekjes  keek met het licht. De betrokkenheid was hoog omdat het een boek was op een ander manier. Ik heb ook geprobeerd boeken te kiezen die wat sterker waren, van karton, en in thema van mijn stage.

Hierboven ziet u de foto’s van de zelf geïmproviseerde  snoezelhoek.

Tot snel,

One response to this post.

  1. Mooie foto’s en leuk idee! Die snoezelhoek ziet er zalig uit.

    Beantwoorden

Geef een reactie

