Snoezelen

Joep Devie en Ronny Vanoosthuyse

 Het grote snoezelboek

 

Tijdens de boekenbeurs zijn er ook vaak standen voor (toekomstige) leerkrachten. Uiteraard zit er ook werkmateriaal bij voor kleuteronderwijzeressen. Boeken over moeilijke situaties met kinderen, gezonde voeding,.. allemaal onderwerpen waarbij leerkrachten iets kunnen halen. Maar daar zag ik het boek waar ik helemaal ben voor te vinden. ‘Het grote snoezelboek’. Een boek vol met tips en ideetjes om een snoezelmoment/snoezelklas/snoezelproject/.. uit te werken.

Dit zijn allemaal ideeën om zelf aan de slag te kunnen gaan. Ik heb mij in verdiept in het boek en ga dit tijdens mijn volgende stage ook eens uitproberen. Een eigen snoezelhoek maken met de nodige zintuigelijke prikkelingen (ruiken, zien, voelen,..). Zo werken ze ook met materialen die een kleuterleidster vast in haar kelder/zolder of opslagruimte heeft liggen. Zo worden er ook snoezelvoorwerpen ‘verstopt’ achter luikjes, voelzakjes, uitwerking van ruimtes in themaverband, in bepaalde kleuren, enz..
Dit boek is een echte topper!

Daarom wil ik ook zelf aan de slag gaan, want met behulp van het boek  heb ik al enkele concrete ideetjes uitgewerkt. Dit vraagt wel een beetje hulp van mijn opa de timmerman, maar die zal vast wel de tijd hebben om mij even te helpen zodat ik mijn project kan verwezelijken.

Geef een reactie

